چرا باید از نان های سبوس دار استفاده کنیم؟

قواید نان سبوس دار

احتمالا برای شما هم چرا نان سبوس دار سالم تر از نان سفید است؟ در این مقاله به فواید نان سبوس دار می پردازیم.

نان از آردی تهیه می شود که از دانه های غلات ( معمولاً گندم ) به دست می آید. هسته غلات سه قسمت دارد: سبوس، آندوسپرم و جوانه (به این دلیل که بخشی از هسته است که به گیاه جدید جوانه می زند). غلات کامل حاوی تمام قسمت های هسته غلات هستند. اما غلات تصفیه شده، مانند آردی که برای تهیه نان سفید استفاده می شود، دارای سبوس متراکم فیبر و جوانه غنی از مواد مغذی فرآوری شده است و تنها آندوسپرم نشاسته ای باقی می ماند. با حذف سبوس و جوانه، مواد مغذی کلیدی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، چربی های سالم، پروتئین و فیبر نیز حذف می شود.

برخی از تولیدکنندگان آرد و نان، نان خود را با افزودن مجدد ویتامین های اضافی “غنی” می کنند. اما همچنان بهتر است غلات کامل مصرف شود. نان سبوس دار به طور کلی یک مکمل مغذی برای یک رژیم غذایی کامل در نظر گرفته می شود و می تواند یک انتخاب عالی برای افزایش مصرف غلات کامل باشد. در حالی که ارزش غذایی می تواند بر اساس برند و دستور غذا متفاوت باشد، نان سبوس دار با تعدادی از فواید سلامتی همراه است.

نان سبوس دار از آردی تهیه می شود که حاوی کل هسته گندم از جمله سبوس و جوانه است. اینجاست که گندم بیشترین مواد مغذی مانند فیبر، آهن و پتاسیم را در خود دارد. دست نخورده ماندن هسته گندم باعث می شود نان کمتر فرآوری شده و مغذی تر باشد.

فواید نان سبوس دار

نان سبوس دار فواید زیادی برای سلامتی دارد، از تقویت دستگاه گوارش و سلامت قلب گرفته تا کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری ها. بنابر تحقیقات انجام شده، استفاده از نان های سبوس دار فواید بسیاری دارد.

به هضم سالم کمک می کند

نان سبوس دار حاوی فیبر نامحلول یا فیبری است که در آب حل نمی شود که یک ماده مغذی حیاتی برای سلامت دستگاه گوارش است. استفاده از نان سبوس دار نه تنها به شما کمک می کند تا حرکات منظم روده داشته باشید، بلکه راه را برای رشد باکتری های سالم روده هموار می کند. این اثر “پیش بیوتیک” که فیبر را به عنوان غذا برای باکتری های مفید روده آماده می کند، سلامت روده بزرگ را تقویت می کند و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

همچنین فیبر غذایی هضم را کند می کند، از یبوست جلوگیری می کند و به تنظیم قند در بدن کمک می کند، که می تواند به افزایش تدریجی سطح قند خون کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش

در یک آنالیز انجام شده متاآنالیز 35 مطالعه، با مقایسه مصرف زیاد غلات کامل با مصرف کم غلات کامل، محققان دریافتند افرادی که بیشترین مقدار غلات کامل را مصرف می‌کنند، خطر ابتلا به برخی سرطان‌های گوارشی را کاهش می‌دهند.

به طور خاص، محققان دریافتند که مصرف غلات کامل خطر ابتلا به سرطان مری را تا 47 درصد، سرطان معده را تا 36 درصد و سرطان روده بزرگ را تا 11 درصد کاهش می دهد. لازم به ذکر است که این تحقیق عمدتاً بر روی افراد در ایالات متحده و اروپا متمرکز شده است و هنوز مطالعات بیشتری برای بررسی بیشتر رابطه بین مصرف غلات کامل و خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش مورد نیاز است.

افزایش سلامت قلب

غلات کامل، مدت‌هاست که برای سلامت قلب مورد توجه قرار گرفته‌اند. یک مطالعه تاریخی در سال 2016 در مجله پزشکی بریتانیا نشان داد که خوردن بیشتر غلات کامل، به ویژه سه وعده یا بیشتر (90 گرم) در روز، با کاهش قابل توجه خطر بیماری قلبی عروقی و بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است.

مطالعه دیگری که شرکت کنندگان بزرگسال را به مدت 18 سال دنبال کرد و داده های سلامتی آنها را هر چهار سال یکبار پیگیری کرد، نشان داد که مصرف غلات کامل با کاهش چربی شکمی، کلسترول و قند خون بالا که همگی از عوامل خطر برای بیماری های قلبی هستند، مرتبط است. محققان خاطرنشان کردند که جایگزینی غلات تصفیه شده با غلات کامل ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی عروقی کمک کند.

کاهش احتمال خطر سکته مغزی

در یک متاآنالیز که بر روی مصرف غلات کامل و خطر سکته انجام شد بود، یافته‌ها نشان داد که مصرف بیشتر غلات کامل مستقیماً با کاهش خطر سکته مغزی در جمعیت آمریکایی مرتبط است. این یافته ها حتی پس از پیگیری هایی که حداقل 10 سال بعد انجام شد، پابرجا ماند.

محققان بر این باورند که غلات کامل ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهند، زیرا محتوای ویتامین، مواد معدنی و فیبر موجود در آنها از نحوه مقابله بدن با التهاب، که عامل اصلی خطر سکته است، پشتیبانی می کند.

کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2

یک بررسی در سال 2018 در مجله Nutrients به این نتیجه رسید که مطالعات متعدد “به طور مداوم نشان داده اند” که مصرف بیشتر غذاهای غلات کامل با خطر کمتر دیابت نوع 2 در جمعیت های مختلف مرتبط است. این امر حتی در هنگام تنظیم فاکتورهای سبک زندگی مانند BMI، سیگار کشیدن، مصرف الکل، عادات غذایی و فعالیت بدنی پابرجاست، تا زمانی که فرد با مصرف غلات کامل خود سازگار باشد و دو تا سه وعده در روز مصرف کند (60- 90 گرم).

کمک به تنظیم وزن

محققان در تحقیقات متوجه شدند که مصرف بیشتر غلات کامل با کاهش خطر افزایش وزن مرتبط است، حتی در طول پیگیری هایی که بین 4 تا 20 سال بعد انجام شد. آنها همچنین خاطرنشان کردند که وقتی مصرف غلات کامل افزایش یافت، BMI تمایل به کاهش داشت. محققان خاطرنشان می کنند که هنوز مطالعات بیشتری برای روشن شدن رابطه بین مصرف غلات کامل و مدیریت وزن در طول زمان مورد نیاز است.

گروه صنعتی افخمی آذربایجان تولید کننده دستگاه نانوایی لواش تمام اتوماتیک می باشد. این مجموعه با سابقه درخشان در تولید تجهیزات نانوایی، تولید کننده دستگاه نانوایی تمام اتوماتیک می باشد. فرایند پخت با دستگاه های تمام اتوماتیک نانوایی بدون دخالت دست انجام می شود. همین امر سبب می شود تا بهترین کیفیت همزمان با ضمانت سلامتی بیشتر داشته باشد. برای مشاوره تخصصی و خرید دستگاه نانوایی تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *