عملکرد پنج دستگاه درون دستگاه نانوایی لواش تمام اتوماتیک

عملکرد پنج دستگاه درون دستگاه نانوایی لواش تمام اتوماتیک

 

آیا اجزا دستگاه تمام اتوماتیک نانوایی را می دانید؟ آیا عملکرد پنج دستگاه درون دستگاه نانوایی لواش تمام اتوماتیک را می دانید؟

دستگاه نانوایی لواش تمام اتوماتیک ترکیبی از 5 دستگاه کوچکتر اتومات نانوایی است. هر کدام از این پنج دستگاه با یکدیگر عملکرد ایده آلی را ارائه می دهند و منجر به تولید نان های با کیفیت می شوند. در اینجا این پنج دستگاه به شرح زیر هستند:

  • سه کاره یا فرم دهنده خمیر
  • ضربه زن مکانیکی
  • فر دوار عمودی پخت
  • نان درآور و انتقال دهنده نان
  • نان سرد کن

سه کاره یا فرم دهنده خمیر

سه کاره یا فرم دهنده ی خمیر شامل یک مخزن خمیر می شود. فرم دهنده ی خمیر مقدار مورد نیاز خمیر را از بخش پهن کننده ی خمیر برداشته و به آن به فرم می دهد.

آیا عملکرد دستگاه نانوایی تمام اتوماتیک را در نانوایی ها دیده اید؟

فرم دهنده ی خمیر، خمیر نان را از بین یک غلطک عبور می دهد و آن را پهن می کند. نام دیگر این علطک همان پهن کننده ی خمیر است. پهن کننده ی خمیر بعد از پهن کردن خمیر آن را بر روی ضربه زن می خواباند.

ضربه زن مکانیکی

همانطور که از نامش پیداست این قسمت از دستگاه نانوایی لواش تمام اتوماتیک وظیفه ی ضربه زدن خمیر نان لواش بر روی تنور چدنی را بر عهده دارد.

خمیر نان پهن شده بر روی ضربه زن مکانیکی با ضربه ای بر روی فر چدنی کوبیده شده و در فر شروع به چرخیدن کرده تا به خوبی پخته و آماده ی مصرف شود.

فر دوار عمودی

فر دوار عمودی همان کوره ای است که خمیر نازک پهن شده به وسیله ی ضربه زن مکانیکی بر روی آن کوبیده می شود

 این خمیر نازک، شروع به چرخیدن می کند و از درون محفظه ی فر عبور کرده و با حرارت درون محفظه عمل بیاید و پخته شود.

نان درآور و انتقال دهنده نان

بعد از اینکه نان در درون فر دوار چرخیده و پخته شد توسط تیغه ای به نام تیغه ی گیرنده نان از روی سطح چدنی فر جدا می شود. بعد از جدا شدن نان پخته شده از روی صفحه ی چدنی فر به وسیله ی تیغه ی نان در آور، دستگاه میز سرد کن به میان می آید.

نان سرد کن

نان سرد کن عملا هیچ کار خاصی انجام نمی دهد.

اما مطمئنا سرد شدن نان قبل از آنکه خریدار نان لواش آن را در درون کیسه های پلاستکی قرار بدهد بسیار مهم است.

باید دمای نان به حد متعادلی برسد چرا که اگر نان داغ در درون پلاستیک قرار بگیرد، طعم و مزه ی آن دستخوش تغییراتی می شود که شاید به مزاج بسیاری از خریداران نان های لواش خوش نیاید.

نتیجه گیری

در گذشته تمام این مراحل توسط نیروی انسانی انجام می شد و تولید یک عدد نان لواش نیاز به حداقل دو نیروی انسانی داشت. یک نفر خمیر را ورز می داد و یک نفر آن را پهن می کرد.

یک نفر خمیر پهن شده را با ضربه زن بر روی صفحه ی چدنی فر می کوبانید . بعد از پخته شدن نان یک نیروی انسانی دیگر آن را از روی صفحه ی فر جدا می کرد.

هر کدام از این نیرو های کار، نیاز به استراحت و دستمزد داشتند. دستگاه های نانوایی لواش تمام اتوماتیک کار تولید و عرضه ی نان های لواش را تا حد زیادی راحت کرده اند.

دستگاه بدون خستگی و بدون صرف هزینه ی زیاد، بدون آنکه نیاز به استخدام شاطر نانوا برای پخت و پز نان باشد می توان نان های لواش بسیار با کیفیت و خوشمزه تری را در مدت زمان کمتر و با صرف هزینه ی تمام شده ی پایین تری تولید نمود.

گروه صنعتی آذربایجان (افخمی) تولید کننده انواع دستگاه اتوماتیک نانواییمحسوب می شود.

این شرکت یکی از اولین پیشگامان در صنعت اتوماتیک کردن نانوایی ها و بحث اتوماسیون در نانوایی به شمار می رود.

شرکت آذریگ با چند دهه فعالیت و وارد کردن دستگاه های مختلف نانوایی آخرین دستگاه خود یعنی دستگاه تمام اتوماتیک نان لواش را که متشکل از 5 دستگاه قبل بود را اختراع و به ثبت رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *