کوره های پخت نان اتوماسیون

کوره های پخت نان اتوماسیون

کوره های پخت نان اتوماسیون برای پخت نان در مقیاس بزرگ استفاده می‌شوند. آنها معمولاً در نانوایی‌های تجاری و کارخانه‌های تولید مواد غذایی یافت می‌شوند. انواع مختلفی از اجاق‌های پخت نان اتوماسیون وجود دارد، اما همه آنها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نان را به طور یکنواخت و کارآمد بپزند.

انواع کوره های پخت نان اتوماسیون

  • رایج ترین نوع اجاق پخت نان اتوماسیون، اجاق پخت تونلی است.

اجاق های تونلی نوار نقاله ای هستند که نان از طریق یک محفظه گرم بلند حرکت می کند. نان با هوای گرم پخته می شود که در محفظه گردش می کند. اجاق های تونلی می توانند برای پخت انواع نان از جمله نان سفید، گندم و نان تست استفاده شوند.

  • نوع دیگری از اجاق پخت نان اتوماسیون، اجاق پخت دوار است.

اجاق‌های دوار قفسه‌های چرخانی هستند که نان را از طریق یک محفظه گرم حمل می‌کنند. نان با هوای گرمی که در محفظه گردش می‌کند پخته می‌شود. اجاق‌های دوار برای پخت نان‌های حجیم مانند نان‌های همبرگری و رول‌ها مناسب هستند.

  • نوع سوم اجاق پخت نان اتوماسیون، اجاق پخت پهن است.

اجاق‌های پهن تسمه‌ای نقاله هستند که نان را از طریق یک محفظه گرم کوتاه می‌برند. نان با تابش مادون قرمز پخته می شود. اجاق های پهن برای پخت نان های مسطح مانند پیتزا و تورتیلا مناسب هستند.

مزایای استفاده از کوره های پخت نان اتوماسیون

مزایای زیادی برای استفاده از اجاق های پخت نان اتوماسیون وجود دارد.

  • آنها می توانند نان را به طور یکنواخت و کارآمد بپزند که می تواند به کاهش ضایعات کمک کند.
  • آنها همچنین می توانند برای پخت انواع نان استفاده شوند که می تواند به نانوایی ها و کارخانه های تولید مواد غذایی انعطاف پذیری بیشتری بدهد.
  • اجاق های پخت نان اتوماسیون می توانند به کاهش هزینه های کار کمک کنند، زیرا به کارگران کمتری برای کار نیاز دارند.

معایب استفاده از کوره های اتوماسیون پخت نان

معایبی نیز در استفاده از اجاق های پخت نان اتوماسیون وجود دارد.

  • قیمت بالای این کوره ها یکی از مشکلاتی است که می تواند برخی افراد را از خرید منصرف کند.
  • نگهداری این دستگاه ها اصولا دشوار باشد ، البته این درصورتی است که دستگاه خراب شود و اصولا این دستگاه ها به خاطر ساختاری که دارند کمتر دچار مشکل و خرابی می شوند.

ویژگی ها و امکانات کوره های پخت نان :

  • کوره های پخت نان از فولاد ضد زنگ ساخته شده است
  • در این دستگاه می توان گرمایش به صورت گازی یا برقی را انتخاب نمود
  • کوره های پخت معمولا” برای یک کاربرد ساخته نمی شوند، و علاوه بر نان برای پخت شیرینی، کیک و غیره استفاده می شوند
  • کوره ها دارای سیستم کنترل گرما هستند و گرمایش دمای کوره به طور یکنواخت پخش می گردد، و بازده حرارتی بالایی دارد
  • کوره های اتوماسیون معمولا” دارای شیشه سکوریت هستند تا فرآیند پخت نان به خوبی نظارت شود
  • معمولا” برای کوره ها، تابلوهای کنترل ساخته می شود تا با کار با این تابلوها بتوان دمای پخت را کنترل نمود
  • بهداشت و اهمیت به نظافت یکی از فاکتورهای مهم محصولات غذایی و به ویژه پخت نان است که این کوره ها با داشتن سیستم تمیز کن خودکار، به خوبی این بخش را پوشش داده است.

نحوه پخت نان در کوره های پخت اتوماسیون

ابتدا مواد اصلی خمیر نان که شامل آرد، آب، مخمر، نمک و شکر است، آماده می گردد.

این مواد با هم مخلوط می شوند تا خمیر یکدست و صافی به دست آید، خمیر ورز داده می شود تا سفت و منعطف شود، خمیر به مدت 30 تا 60 دقیقه در مکانی گرم و مرطوب استراحت داده می شود تا حجم آن دو برابر شود.

مرحله دوم، شکل دهی به خمیر است که هر قطعه به شکل نان مورد نظر در می آید. نان های شکل داده شده روی نوار نقاله کوره پخت نان اتوماسیون چیده می شوند. نان مورد نظر در محفظه پخت کوره با استفاده از سیستم گرمایش پخته می شوند. نوع میزان گرمایش و دمای پخت بسته به نوع نان متفاوت است. برای مثال نان سفید در دمای 200 درجه سانتیگراد و نان گندم در دمای 180 درجه سانتیگراد پخته می شود. نان ها معمولا” بین 15 تا 30 دقیقه د رکوره پخته می شوند. در مرحله پایانی نان ها باید خنک شوند. این کار می تواند در داخل کوره یا در خارج از آن انجام شود.

 

 

نتیجه گیری

در کل اجاق های پخت نان اتوماسیون ابزاری ارزشمند برای نانوایی ها و کارخانه های تولید مواد غذایی هستند، آنها می توانند نان را به طور یکنواخت و کارآمد بپزند که می تواند به کاهش ضایعات، افزایش انعطاف پذیری و کاهش هزینه های کار کمک کند.

گروه صنعتی آذربایجان (افخمی) تولید کننده انواع دستگاه تمام اتوماتیک نانوایی از سال 1386 شروع به فعالیت کرد و جزو شرکت های پیشرو در صنعت تولید نان مکانیزه به شمار می رود. در واقع این شرکت تلاش نمود تا دستگاه های نانوایی را به صنعت نان وارد کند و به این واسطه فرآیند بهداشتی کردن نان مصرفی را افزایش دهد و سبب افزایش تولید نان و افزایش کیفیت و همچنین کاهش هزینه شود.

از جمله دستگاه های ارائه دهنده این شرکت به بازار کوره های پخت نان اتوماسیون بود و در ادامه این روند دستگاه نانوایی لواش تمام اتوماتیک آخرین دستگاهی ثبت شده این شرکت به بازار بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *